Modelbyggere fra Orlogsmuseet.

Oplev modelbyggere bygge unikke modelskibe

19.10.2024
Strandingsmuseet

Oplev modelbyggerkunst i verdensklasse

Modelbyggere fra Orlogsmuseets Modelbyggerlaug demonstrerer deres imponerende håndværk og viser deres igangværende arbejde med at lave modellen af det engelske linjeskib, HMS Defence. Modelbyggerne viser også andre modeller frem med imponerende detaljegrad.

Imponerende finesser og detaljer
Lørdag den 19. oktober får Strandingsmuseum St. George besøg af tre dygtige modelbyggere fra Orlogsmuseets Modelbyggerlaug, der vil give et unikt indblik i deres fascinerende arbejde. Det er samme modelbyggerlaug, der har skabt den imponerende model af skibet, St. George, som allerede er udstillet på Strandingsmuseet i Thorsminde – en model, der anses som en af de mest præcise og gennemførte kopier nogensinde.

Modelbyggerne medbringer tre forskellige modeller, som er i forskellige faser af byggeprocessen. Derudover kan gæsterne komme tæt på tilblivelsen af modellen af St. George, da modelbyggerne også viser en video, som tager gæsterne med helt ind i værkstedet og til middag i admiralsmessen.

Åben model af Defence
Under besøget i Thorsminde arbejder modelbyggerne på en helt unik, åben model af det historiske skib, Defence, hvor den ene skibsside er væk. Derved kan man se ind på de enkelte dæk og få et enestående indtryk af forholdene om bord.

Lauget vil også vise andre skibe frem. Blandt disse er en model af korvetten Fortuna, der til foråret skal overleveres til Den Danske Kirke i Paris som kirkeskib samt to mindre modeller af minestrygeren MS1, kendt som Sorte Sara, der i 1943 undslap til Sverige under dramatiske omstændigheder.

Verdenshistorie ved Vestkysten
Netop St. George og Defence og skibenes triste skæbne bliver foldet ud i museet udstillinger. Under en orkan juleaftensdag 1811 forliste skibene ud for Thorsminde, hvilket kostede størstedelen af de tilsammen godt 1.400 søfolk livet.

Kun 17 mand overlevede strandingerne, der er betegnet som én af de største strandingskatastrofer i verdenshistorien. Modellerne giver gæsterne en bedre fornemmelse af, hvordan skibene var bygget og indrettet.

Besøget den 19. oktober er en enestående mulighed for at komme tæt på modelbyggernes håndværk og få et indblik i, hvordan de arbejder med at genskabe datidens store krigsskibe i mindre skala. Deres arbejde giver os en dybere forståelse af, hvordan skibene så ud, og hvordan livet ombord må have været.

Køb billet